O‘zbekiston Yaqin Sharqqa tashish hajmini oshirmoqda
Masalan, 2023-yilda Afg‘oniston O‘zbekiston bilan 266 million dollarlik savdo aylanmasini amalga oshirdi, bu 2022-yilga nisbatan 505 foizga ko‘pdir. Bu davrda Afgʻonistondan 239 million dollarlik Oʻzbekiston mahsuloti import qilingan.
Afgʻoniston Oʻzbekistondan asosan energetika, qishloq xoʻjaligi va sanoatga tegishli mahsulotlarni eksport qilgan. Importning asosiy qismini elektr energiyasi, neft, gaz, kimyoviy o‘g‘itlar, un va dukkaklilar tashkil etdi. Shu bilan birga, asosan oziq-ovqat sanoati va hunarmandchilik mahsulotlari eksport qilindi. Eksportning asosiy qismini quritilgan mevalar, meva sharbatlari, o‘rik, kunjut va gilamlar tashkil etdi. O‘zbekistonga eksport qilingan mahsulotlarning umumiy qiymati 27 million dollarni tashkil etdi.
RTL Alliance ekspertlarining qayd etishicha, Afg‘oniston Savdo-sanoat palatasi ham O‘zbekiston orqali Xitoy bilan aloqalar o‘rnatishni rejalashtirmoqda.
"Rossiya temir yo'llari" ning konteyner tashish hajmi o'sib bormoqda
Rossiya temir yo'llari tarmog'i bo'ylab konteyner tashish o'tgan ikki yil darajasiga nisbatan 14 foizga oshdi va 2023 yil oxirida 7,4 million TEU dan oshdi. Jumladan, 5,4 million TEU yuklangan konteynerlar o'tgan yilga nisbatan 17% ga o'sdi.
2022 yil darajasida saqlanib qolgan tranzitdan tashqari barcha yo‘nalishlarda ijobiy dinamika kuzatilmoqda. Import 19 foizga, eksport 10 foizga oshdi. Ichki transportda 3 million TEU dan ortiq yuk tashildi, bu o'tgan yilga nisbatan 18 foizga ko'pdir.
RTL Alliance ekspertlarining aniqlik kiritishicha, BelZhD 2023 yilda 2022 yilga nisbatan chorak ko'proq konteyner tashgan, eksport yuklari esa 60 foizga oshgan.
Qizil dengiz tobora qizib bormoqda
Qizil dengizdagi yuk tashish inqirozi yomonlashishda davom etmoqda. Yanvar oyida kemalarning deyarli yarmi Yaxshi Umid burni atrofida yo'naltirildi. Bu allaqachon konteyner stavkalarining uch baravar oshishiga olib keldi va kechikishlar va nojo'ya ta'sirlar hatto yilning ikkinchi choragiga ham cho'zilishi mumkin. Alyansning sa'y-harakatlari keskinlikni pasaytirgan, ammo yuk tashish uchun tahdidlarni to'liq bartaraf etmagan.
Shu haftaning boshida TEU uchun stavkalar 5,300-5,500 AQSh dollarigacha ko'tarilishi kerak bo'lsa, RTL Alliance mutaxassislari ta'minot zanjirlarining uzilishi kichikroq jo'natuvchilarga nomutanosib ta'sir ko'rsatishini taxmin qilmoqdalar, ular o'rtasidagi savdoning tartibsiz tabiatiga moslashuvchan tarzda javob bera olmaydilar. Uzoq Sharq va Yevropa.
Evropa Ittifoqida ichki suv transporti o'sib bormoqda
Evropa ichki suv transporti bozori kelgusi yillarda kuchli o'sishni kutmoqda. Talabning barqaror o'sishi va geosiyosiy o'zgarishlar tufayli bozor konsolidatsiyasi tobora kuchayib bormoqda. Katta hajmdagi tovarlar Reyn, Sena va Dunay daryolari bo‘ylab, shuningdek, boshqa kichikroq suv yo‘llari tarmog‘i orqali harakatlanadigan Yevropa bozori 10,2 milliard dollarga baholanadi. Hisob-kitoblarga ko'ra, ichki suv transporti yiliga 5% ga o'sib, boshqa transport turlarining global sur'atlaridan o'zib ketadi.
Mutaxassislarning fikricha, Yevropa ichki navigatsiya bozori umumiy global ichki navigatsiya bozorining deyarli yarmini tashkil qiladi. Osiyo yana bir yirik bozor hisoblanadi. Evropa Ittifoqining ekologik siyosati tufayli ichki suv transportining barqaror va "toza" transport turi sifatida mashhurligi ortib bormoqda.