16-10-2023
RTL ekspert blogi #69

RTL ekspert blogi #69

“Bir kamar va yo‘l” tashabbusi 10 yoshga to‘ldi

Besh qit’ada 150 dan ortiq davlat va 30 xalqaro tashkilot bilan 200 dan ortiq hamkorlik shartnomalari – bu loyihaning birinchi o‘n yilligi natijalaridir.

2013 yildan 2022 yilgacha Xitoy va tashabbusning hamkor davlatlari o‘rtasidagi umumiy savdo hajmi 19,1 trillion AQSh dollariga yetdi va o‘rtacha yillik o‘sish sur’ati 6 foizdan oshdi. Hamkor mamlakatlar infratuzilmasini yaxshilash, transport aloqalarini sezilarli darajada yaxshilash imkonini beruvchi bir qator muhim loyihalar amalga oshirilib, foydalanishga topshirildi.

RTL Alliance ekspertlarining taʼkidlashicha, “Bir belbogʻ, bir yoʻl”ga yoʻnaltirilgan 300 milliard dollar sarmoyaning deyarli 250 milliardi Xitoyning “Ipak yoʻli” jamgʻarmasi va Osiyo bankining ushbu missiya uchun maxsus yaratilgan mablagʻidir.

Qozog'istondan Belarusga tashishga qiziqish

2023-yilning uchinchi choragiga asoslangan mintaqada yuk tashish holati toʻgʻrisidagi yaqinda eʼlon qilingan hisobotda Qozogʻistondan boshqa mamlakatlarga avtomobil transportida yuklarni yetkazib berish balansida sezilarli oʻzgarishlar kuzatildi. Yetkazib berish buyurtmalarining kamayishi o'tgan yilning shu davriga nisbatan 31% ni tashkil etdi. Shu nuqtai nazardan, Rossiya yo'nalishiga qiziqishning pasayishi ayniqsa sezilarli bo'ldi, bu erda talab yanada pasaydi.

Shu bilan birga, yaqinda qayta yuklash va qayta ulash taqiqlanganiga qaramay, Belarusga tashilgan yuklar soni 16 foizga oshdi, garchi bu yo'nalishdagi yuk tashishning umumiy hajmi hali ham nisbatan pastligicha qolmoqda.Umuman olganda, yuk tashish hajmining o'sishi 2023 yilning uchinchi choragida Qozog‘istondan eksport tashilishi o‘sha yilning ikkinchi choragiga nisbatan 12 foizga va 2022 yilning uchinchi choragiga nisbatan 46 foizga oshdi.

RTL Alliance ekspertlari Rossiyaga yuk tashishga boʻlgan talabning kamayishini bir qancha omillar, jumladan, Gʻarb regulyatorlarining bosimi, rubl qiymatining pasayishi Rossiyaga importni jozibador qilmasligi va yetkazib berishning keskin oʻsishidan keyin bozorni muvozanatlash effekti bilan bogʻlaydi. 2022 yilning uchinchi choragi.

YeOIIda A toifali omborlar yetarli emas

Ijaraga beriladigan barcha ombor maydonlarining yarmidan ko‘pi poytaxt hududida joylashgan – bu iqtisodiy hamjamiyatning barcha mamlakatlari uchun xosdir.2023 yilga mo‘ljallangan ma’lumotlarga ko‘ra, YeOIIda A toifali omborlarning bo‘shligi 5 foizdan kam bo‘ladi, bu juda past darajadir.

Bu omborxonalar yuqori darajadagi avtomatlashtirilganligi, zamonaviy jihozlari va transportning qulay joylashuvi bilan boshqalardan ajralib turadi. Ularga bo'lgan talab har doim taklifdan oshib ketadi, bu esa ijara stavkalarining oshishiga va bo'sh joy etishmasligiga olib keladi.

RTL Alliance ekspertlarining ta'kidlashicha, muammoni hal qilish uchun nafaqat yangi ombor majmualari qurilishini rag'batlantirish, balki mavjud ob'ektlarni modernizatsiya qilish ham mumkin.

Kemalardagi Starlink

Daniyaning Maersk yuk tashish giganti ortidan Yaponiyaning Mitsui OSK Lines transport kompaniyasi o'z kemalariga Starlink sun'iy yo'ldosh aloqa tizimini o'rnatishga qaror qildi. Yaponiyada 31-martga to‘g‘ri keladigan 2023-moliyaviy yil oxirigacha jami 233 ta okean kemasini yuqori tezlikdagi aloqa vositalari bilan jihozlash, 140 tasi esa Starlink terminallari bilan jihozlanishi rejalashtirilgan.

Qizig'i shundaki, Starlinkning o'rnatilishi texnologik zarurat bilan bog'liq emas, balki boshqaruv kompaniyasining dengizchilar va mutaxassislar uchun bortda hayot sifatini yaxshilash istagi bilan bog'liq. Yaponlar bir nechta kichik kemalarda sinovlar o'tkazdilar va xodimlardan juda ijobiy baho oldilar.