12-04-2023
RTL ekspert blogi #45

RTL ekspert blogi #45

Yangi yo'l bir hafta qisqaroq

"Xitoy-Qirg'iziston-O'zbekiston" temir yo'l liniyasining qurilishi Janubiy Osiyodan yuklarni etkazib berish muddatini bir haftaga qisqartiradi. Hozirgi vaqtda Janubiy Osiyodan tovarlar Rossiya va Qozog'iston orqali Qirg'iziston orqali temir yo'l orqali tashiladi. Temir yo'l liniyasini qurish loyihasi 7 milliard dollarga baholanmoqda, shundan 5 milliard dollar Qirg'iziston hududi bo'ylab quriladigan uchastkaga ajratilgan.

Qirg'iziston transport vazirligi vakilining so'zlariga ko'ra, temir yo'l liniyasi nafaqat transport samaradorligini oshiradi, balki Xitoy, Qirg'iziston va O'zbekiston o'rtasidagi iqtisodiy hamkorlikka ham hissa qo'shadi. Uning tugallanishi Xitoy va Evropa o'rtasidagi yuk yo'lagining muhim aloqasi bo'lib, mavjud dengiz va quruqlik yo'nalishlariga muqobil variantlarni taqdim etadi.

RTL Alliance tahlilchilari, Janubi-Sharqiy Osiyo va Markaziy Osiyo mintaqasidan talab qilinadigan transport hajmining o'sishini hisobga olgan holda, temir yo'l tarmog'ining o'sishi uzoq vaqt davomida transport arteriyalarining etishmasligini qoplay olmasligiga aminlar.

Bing yangi temir yo'l liniyasi transport samaradorligini oshiradi va Xitoy va Evropa o'rtasidagi yuk koridorida va "bir kamar, bir yo'l"tashabbusining bir qismi sifatida asosiy bog'lovchi bo'lib xizmat qiladi.

Omborlarning etishmasligi o'sishni to'xtatadi

2022-yilning mart-dekabr oylarida Qozog'iston, Qirg'iziston, Armaniston, Belarus, Gruziya va O'zbekiston orqali yetkazib berish 20 milliard dollarga yetdi. Biroq, soha mutaxassislari ombor maydonlarining surunkali etishmasligi tufayli o'sishni kutish shart emasligidan xavotirda.

Logistika kompaniyalari va chakana sotuvchilarning omborlarga bo'lgan talabi bahor boshida 50 foizga o'sib, qariyb 400 ming kvadrat metrga etdi. Biroq, bo'sh joy yo'q.

MDH mamlakatlarida nutq parklarini professional ishlab chiquvchilarning yo'qligi muammoni yanada kuchaytiradi. Garchi boshqa mamlakatlarning ishlab chiqaruvchilari ushbu bozorlarga chiqishlari mumkin bo'lsa-da, omborxonalarni qurish uchun ozgina tayyorgarlik ko'rilgan. Tahlilchilarning ta'kidlashicha, Armaniston, Gruziya, Qozog'iston, Qirg'iziston va Tojikistonda bo'sh joylar deyarli yo'q, O'zbekiston va Belorussiyada esa ularning soni cheklangan.

Yiqilish ortida o'sish taxmin qilinmoqda

Yaqinda o'tkazilgan World ACD tadqiqotiga ko'ra, havo transporti ma'lumotlarini yig'uvchi kompaniya mart oyida tonnada havo yuklari hajmi 8 foizga kamaydi. Va bu yaxshi narsa, chunki joriy yilning birinchi choragida va undan ham ko'proq 2022 yilning to'rtinchi choragida pasayish mos ravishda 11% va 13% ga oshdi. Paradoksal ravishda, hajmning pasayishiga qaramay, aviakompaniyalarning daromadlari 2023 yilning birinchi oylarida yuqori bo'lib qoldi va o'n besh yil ichida eng yuqori ko'rsatkichga erishdi. Havo qatnovi tariflari o'zgarishsiz qoldi va pandemiyadan oldingiga qaraganda 50 foizga yuqori.

World ACD hisobotida, shuningdek, harorat nazorat qilinadigan mahsulotlar, dori-darmonlar, xavfli yuklar, gullar, go'sht va tirik hayvonlar kabi ba'zi tovarlarni tashish hajmining barqaror o'sishi qayd etilgan. Mintaqaviy o'sish nuqtai nazaridan, hisobot bilan qamrab olingan 23 ta mintaqadan 14 tasi 2022 yilda tonnaj o'sishini ko'rsatdi. Eng sezilarli o'sish Janubiy Amerika, Janubiy va Markaziy Afrika, Markaziy Osiyo va Bolqon, shuningdek, Janubi-Sharqiy Evropada kuzatildi.

RTL Alliance mutaxassislarining prognozlariga ko'ra, pasayish 2023 yilning birinchi yarmida davom etadi va yilning ikkinchi yarmida talab ortib borishi mumkin.

Bing CLIVE Data Services (havo yuklari bozori ma'lumotlari va tahlilini taqdim etuvchi yana bir kompaniya) ma'lumotlariga ko'ra, havo tariflari o'tgan yilning dekabr oyida eng keskin pasayishni boshdan kechirgan va 35 foizga pasaygan.

Xitoydan Belgiyaga havo qatnovi

SFAirlines tomonidan yangi yo'nalish ishga tushirilishi bilan Xitoy va Belgiya o'rtasida havo yuklarini etkazib berish zanjiri mustahkamlandi. Marshrut Xitoyning sharqidagi Shandong provinsiyasidagi Qingdao Jiaodong xalqaro aeroportini Belgiyaning Liej aeroporti bilan bog'laydi.

Yangi yo'nalish 11 aprelda ishga tushirildi va har hafta Xitoy va Evropa o'rtasida ikkita ikki tomonlama yuk reyslari amalga oshiriladi, ularning og'irligi 400 tonna yukni tashkil etadi.

SFAirlines-bu aviatsiya bo'limi SFHolding Company Limited — Xitoyning eng yirik logistika guruhlaridan biri. Kompaniya Xitoyni qamrab olgan yuk yo'llari tarmog'ini yaratdi va hozirda Osiyo va butun dunyo bo'ylab kengayib bormoqda.