09-03-2023
RTL ekspert blogi #40

RTL ekspert blogi #40

Xitoy havo qatnovini rivojlantirmoqda

Xitoy nafaqat temir yo'l, dengiz va avtomobil yuk tashishlarini, balki aviatsiyani ham rivojlantirishga muvaffaq bo'ldi - eng tez va eng aniq.

Yanvar oyida Xitoyning Suparna Airlines aviakompaniyasi sharqiy Xitoyning Nantong shahrini Germaniyaning Leyptsig bilan bog'laydigan yangi rejali yuk havo yo'nalishini ishga tushirdi.

Kecha Suparna Airlines aviakompaniyasining Boeing 747 yuk samolyoti Nantong Xingdong xalqaro aeroportiga qo‘ndi va bu yangi yo‘nalish bo‘yicha birinchi bor-qaytish parvozini yakunladi.

Bu Nantongdan muntazam qit'alararo yuk havo yo'nalishi. Reyslar haftasiga 1-2 marta amalga oshiriladi. Aviakompaniya maʼlumotlariga koʻra, bir bor-qaytish davomida yuk tashuvchi samolyot qiymati 4 million dollardan ortiq boʻlgan 115 tonna yuk tashdi.

Qozog‘iston va O‘zbekiston qo‘shma tashqi savdo kompaniyasi tuzdilar

Qozogʻiston va Oʻzbekiston oʻrtasidagi oʻzaro tovar ayirboshlash hajmini oshirish maqsadida “UzKazTrade” tashqi savdo kompaniyasi tashkil etildi. Eksport-import korxonasining ta'sischilari QazTrade Savdo siyosatini rivojlantirish markazi va UzTrade kompaniyasi edi.

Tashqi savdo kompaniyasining faoliyati ikki mamlakat yirik korxonalari mahsulotlari bozorini o‘rganish va raqobatbardosh tahlilini o‘tkazish, o‘zaro savdo jarayonlarini optimallashtirish va muvofiqlashtirish, logistika ta’minotini osonlashtirish, ishlab chiqarilgan butlovchi qismlar, xomashyo va materiallar almashinuviga yo‘naltiriladi. O‘zbekiston va Qozog‘iston uchinchi davlatlar importini almashtiradi.

2022-yil oxirida Qozog‘iston va O‘zbekiston o‘rtasidagi tovar ayirboshlash hajmi 5 milliard dollarga yetdi. Qo'shma Shtatlar, o'tgan yilga nisbatan 29,8% ga ko'p.

Konteyner kemalari ishlamaydi, tariflar tushadi

2023 yil fevral oyida 1,067 million 20 futlik konteynerlarni tashishga qodir bo'lgan global konteyner parkining taxminan 4,1 foizi ishlamay qoldi. Bu bir yil oldingiga nisbatan ikki baravar ko‘p va 2022-yil dekabr oyidagi ko‘rsatkichga yaqin.Ko‘pchilik kemalar Xitoy portlarida to‘plangan.

Konteyner kemalari uchun spot yuk stavkalari ikki yil ichida eng past darajaga tushdi, jadvallar osonlashdi va egalari texnik xizmat ko'rsatishmoqda. Bloomberg ta'kidlaganidek, foydalanilmayotgan flotning katta qismi Xitoydan tashqari Indoneziya va Malayziyada Singapur konteyner markazi yaqinida, asosiy savdo yo'llariga yaqin joylashgan.
Bungacha bunday ko'p sonli kemalar 2020 yilning birinchi yarmida, butun dunyo bo'ylab kovid cheklovlari e'lon qilinganida ishlamay qolgan edi.

RTL Alliance tahlilchilarining fikriga ko'ra, egalari bo'sh ambarlari bo'lgan kemalarni talab tezda tiklanishiga ishonadigan joylar yaqinida joylashtirishadi. Bundan tashqari, port to'lovlari sezilarli darajada yuqori bo'lgan Singapur yaqinida emas, balki Xitoyning portlarida langar qilish arzonroq.