18-01-2023
RTL ekspert blogi #33

RTL ekspert blogi #33

Yvropada temir yo'l yuklari o'zgarmoqda

1991 yilda Yevropa Ittifoqi temir yo'l yuk bozori raqobat uchun ochilgandan beri mustaqil tashuvchilarning ulushi 47% ga yetdi. Yevropada o'rtacha yuk tashish 261 km bo'lgan sanoatda hamon mahalliy yo'nalishlar ustunlik qiladi.

Bundan tashqari, temir yo'l tashuvchilar ixtisoslashgan quyma yuklarni tashish ham qisqartirilmoqda. Temir yo‘l orqali tashilgan ko‘mir, neft va gaz hajmi 15 yil davomida 55 million tonnaga, turli xil kimyoviy moddalarni hisobga olgan holda 85 million tonnaga kamaygan. Umumiy tonnaj 1367 million tonnadan 1522 million tonnagacha oshdi, bu avtomobil transportiga qaraganda ancha kam.

Boshqa tomondan, intermodal yuk tashish, birinchi navbatda, konteyner tashish sezilarli darajada o'sdi. Ushbu segment 2003 yildagi 248 million tonnadan 2019 yilda 443 million tonnagacha oshdi. Intermodal blokli poyezdlar Yevropa temir yo'llari uchun eng muhim o'sish haydovchisidir. Ikkinchi muhim omil temir yo'llarni elektr energiyasi narxining oshishidan himoya qilish choralari bo'lishi mumkin, buning uchun o'tgan yili Evropa Komissiyasi so'ralgan.

RTL Alliance tahlilchilarining ta'kidlashicha, "bojlar" ni tashish joylari va yuk turlari bo'yicha qayta taqsimlash davom etmoqda. Asosiy e'tiborning quyma yuklardan yig'ma konteyner yuklariga o'tishi, masalan, ishlab chiqarish sharoitlari, iqtisodiy sharoitlar, hatto mavsumiylik o'zgarishi bilan bog'liq.

Yana ikki davlat e-CMR protokoliga qo'shiladi

Ozarbayjon va Turkmaniston, sharq va g'arb o'rtasidagi savdo markazidagi ikki davlat? shimol va janub, e-CMR protokoliga qo'shildi, bu esa yuk tashishni yanada raqamlashtiradi, savdo va aloqani kuchaytiradi.

Turkmaniston va Ozarbayjonning e-CMR protokoliga qoʻshilishi uning chegaralari 2022-yil noyabr oyida tranzit va ikki tomonlama yuk tashish uchun ochilganidan soʻng boʻlib, mamlakatning sharq va gʻarb, shimol va janubni bogʻlovchi asosiy tranzit arteriyasi sifatidagi ahamiyatini yanada oshiradi.

Elektron CMR protokoli qayta ishlash xarajatlarini kamaytiradi, ma'muriy va hisob-kitob kechikishlarini bartaraf qiladi va yetkazib berish joylaridagi tafovutlarni kamaytiradi. Protokol, shuningdek, qabul qilish va yetkazib berish ma'lumotlariga real vaqt rejimida kirishni aniqroq jo'natishni kuzatish ma'lumotlarini taqdim etish orqali butun ta'minot zanjirining shaffofligi va xavfsizligini oshiradi. E-CMR raqamli ekanligini hisobga olsak, transport kompaniyalari uni boshqa xizmatlar bilan bemalol integratsiyalashlari mumkin.

RTL Alliance ekspertlarining aniqlik kiritishicha, 2008-yildan beri amalda bo‘lgan BMTning Yuklarni tashish to‘g‘risidagi konventsiyasining (eCMR) raqamli versiyasi shu kungacha 34 davlat tomonidan ratifikatsiya qilingan va bu ro‘yxat doimiy ravishda kengayib bormoqda.

Polsha elektr transportiga tayyor emas

Zaryadlovchi infratuzilmaning yo'qligi va nol emissiyali harakatlanuvchi tarkibni sotib olish uchun subsidiya dasturlari Polsha avtomobil transporti sanoatini modernizatsiya qilish imkoniyatlarini keskin cheklashi mumkin.

Scania Polska prezidenti Voytsex Rovinskiyning so'zlariga ko'ra, Polshada zaryadlovchi qurilmalar bo'lmasa, tashuvchilar elektr transport vositalarini sotib olmaydilar va g'arbiy chegara yangi texnologik chegaraga aylanadi. Daimler Truck Polska prezidenti Przemyslav Rajewski ham xuddi shunday fikrda, unga ko'ra, Polsha kompaniyalari Evropa Ittifoqi xalqaro trafikining uchdan bir qismini qo'lga kiritgan va "doimiy ravishda birinchi ligada o'ynash biz uchun yaxshi bo'lardi". Uning prognoziga ko‘ra, Yevropa Ittifoqi harakatni tezlashtiradi va nol emissiyali dvigatellarni joriy etishni tezlashtiradi. Biroq, Przemyslav Rajewski tadbirkorlarning yangi sharoitlarga moslashayotganiga ishonadi.

Biroq, Polsha kompaniyalari allaqachon yangi avtomashinalarni sinovdan o'tkazishni boshladilar. Misol uchun, Raben va Ikea birgalikda bir necha oydan beri mebel ishlab chiqaruvchi zavodlar o'rtasida harakatlanadigan Volvo elektr traktorlarini sotib olishdi. Bir nechta Volvo va Renault elektr yuk mashinalari munitsipal kompaniyalar tomonidan xarid qilingan va muvaffaqiyatli ishlamoqda. Ammo hozircha hammasi mahalliy darajada sodir bo'lmoqda.

Shimoliy dengiz yo‘li raqamli ekotizimga kiritiladi

Rossiya hukumati Shimoliy dengiz yo‘lini raqamlashtirish uchun ikki yil davomida deyarli to‘rt milliard rubl ajratishga tayyor. Avvalo, biz xavfsiz marshrutlarni yotqizishga yordam beradigan "muz navigatori" haqida gapiramiz.

Marshrutning akvatoriyasidagi kemalar, shuningdek, muzli razvedka samolyotlari va vertolyotlar meteorologik va navigatsiya holatini baholash uchun maxsus bort tizimlari bilan jihozlanadi. Ob-havo sharoiti, kemalar va muzqaymoqlarning joylashuvi va portlarning ish yuki haqidagi barcha ma'lumotlar yuk tashuvchilar, kema egalari, kema kapitanlari va sug'urtachilar ulanishi mumkin bo'lgan NSR raqamli xizmatlarning yagona platformasiga keltiriladi.

Platforma asosida Shimoliy dengiz yo‘nalishida faoliyat yurituvchi yuk tashish kompaniyalariga logistika xizmatlarini ko‘rsatish ham mumkin bo‘ladi: kemalar o‘tishiga ruxsatnomalar berish, monitoring, dispetcherlik, flotni boshqarish.