Dengiz yuk tashish stavkalari pasayishda davom etmoqda
Rossiya yo'nalishlarida konteynerlarni dengiz orqali tashish bo'yicha yuk stavkalari haddan tashqari yuk va portlar o'rtasidagi raqobat tufayli pasaymoqda. Shunday qilib, Xitoyning janubiy portlaridan Guanchjoudan Sankt-Peterburg portiga 9-noyabr kuni yuk tashish narxi 40 futlik konteyner uchun 3340 dollarni tashkil etdi. Nava Shevadan (Hindiston) Sankt-Peterburgga 40 futlik konteynerni tashish bir yil avval 7,5 ming dollarga tushgan bo‘lsa, hozirda taxminan 2 ming dollar turadi.
Novorossiysk yo'nalishlarida tendentsiyalar bir-biriga qarama-qarshidir: turli yo'nalishlarda 40 futlik konteyner uchun stavkaning 100 dollarga pasayishi va 350 dollarga ko'tarilishi mavjud. Bozor ishtirokchilari "past narxlar davri" kamida yana bir yil davom etishiga rozi bo'lishadi. Ko'pgina kompaniyalar vaqtli charter bo'yicha kemalarga ega va uzoq vaqt davomida past narxlarda ishlashga qodir emaslar. Drewry dengiz logistika konsalting kompaniyasi prognozlariga ko'ra, 2024 yilda konteyner liniyalarining umumiy yo'qolishi 15 milliard dollarga yetishi mumkin.
RTL Alliance ekspertlarining ta'kidlashicha, dengiz yuklarining past stavkalari etkazib berish uchun juda uzoq kutish vaqtlari bilan ishlay oladigan va umuman logistikani tejashga qodir bo'lgan yirik importerlarning qo'liga tushadi.
O‘zbekistonda “quruq portlar” rivojlanmoqda
O‘zbekiston BMTning Osiyo va Tinch okeani uchun iqtisodiy ijtimoiy komissiyasi (ESCAAP) quruq portlar to‘g‘risidagi bitimga qo‘shildi. O‘zbekistonning yirik multimodal logistika markazlari (AKM) inventarizatsiyadan o‘tkazildi, ulardan 15 tasi quruq portlarga qo‘yiladigan talablarga javob beradi. Ularning yillik yuk aylanmasi 10,4 mln.
Multimodal logistika markazlari - bu hududda saqlash, qayta ishlash, tegishli hujjatlarni rasmiylashtirish va havo, temir yo'l va avtomobil transportida yuklarni jo'natish tashkil etilgan transport va ombor markazlari. Xalqaro maqomga ega boʻlgan AKMlar negizida quruq port tashkil etilmoqda, bu esa tashish jarayonini tashkil etish boʻyicha yondashuvlarni birlashtirish va xalqaro savdoga integratsiyalashish imkonini beradi.
Elektron hisob-fakturalar tayyor
Elektron xalqaro transport hisobi e-CMR dan foydalanish bo'yicha Belarus-Rossiya tajribasi yakunlandi. Yuk tashishning barcha ishtirokchilari o'rtasida elektron CMR uzatish va Ittifoq davlatlarining davlat axborot tizimlariga ma'lumotlarni taqdim etish texnologiyalari va jarayonlari sinovdan o'tkazildi. Eksperiment transchegaraviy elektron shovqin uchun qonuniy kuchga ega bo'lgan qog'ozsiz xalqaro avtomobil transportida e-CMR dan foydalanish imkoniyatini tasdiqladi.
Loyiha Rossiya Transport vazirligi, Belarus Respublikasi Transport va kommunikatsiyalar vazirligi, davlatlarning soliq va bojxona organlari ishtirokida amalga oshirildi. Tashish to'g'risida ma'lumot berish uchun elektron transport hujjatlarining davlat axborot tizimi (GIS EPD) ishlatilgan.
RTL Alliance ekspertlari e-CMR-dan foydalanish bo'yicha eksperiment 2015 yilda boshlanganini va 2030 yilgacha YeOIIning barcha mamlakatlarini qamrab olishi kerakligini eslatdi.
Janubiy Koreyadan konteynerlarda ko‘proq avtomobillar olib ketilmoqda
2023-yilning 9 oyi davomida Janubiy Koreyadan YeOIIga konteynerlarda foydalanilgan avtomobillar eksporti 2022-yilning shu davriga nisbatan 6 baravar, 290,3 mingtaga, avtomobil tashuvchilar tomonidan tashishni hisobga olgan holda esa 67 foizga oshdi. 366,6 ming Janubiy Koreyada rekord darajadagi yuk tashish stavkalari va konteyner tashish hajmining qisqarishi eksportchilarni, asosan, Markaziy Osiyo orqali konteynerlarda foydalanilgan avtomobillarni tashishga majbur qildi.
Koreyada ishlab chiqarilgan avtomobillar eksportining katta qismi Seul metropoliyasining eng yirik porti bo'lgan Incheondan keladi. 2023 yilning birinchi yarmida Incheondan Turkiyaga eski avtomobillar eksporti 26 ming donani tashkil etdi. (2022 yilning 6 oyiga nisbatan +181%), Qirgʻiziston – 13,9 ming donani tashkil qildi. (+384%), Tojikiston – 10,6 ming dona. (270%), Ozarbayjon – 9,9 ming dona. (+549%).