13-11-2023
RTL ekspert blogi #72

RTL ekspert blogi #72

Yangi Osiyo-Yevropa koridori

Iqtisodiy hamkorlik tashkiloti transport vazirlari yig‘ilishida O‘zbekiston, Turkmaniston va Turkiya transport sohasidagi tegishli vazirliklarning ko‘p tomonlama yig‘ilishi bayonnomasi imzolandi. Mazkur protokol Osiyo va Yevropani bog‘lovchi “O‘zbekiston – Turkmaniston – Turkiya” xalqaro multimodal yo‘lagini shakllantirish istiqbollarini ochadi.

Unda yuk tashishni tashkil etish, raqobatbardosh tariflardan foydalanish, normativ-texnikaviy standartlarni unifikatsiya qilish, shuningdek, ishtirokchi davlatlar o‘rtasidagi transport aloqasini oshirish ko‘zda tutilgan. Bu chora-tadbirlar savdo-sotiqni rivojlantirish, iqtisodiy aloqalarni mustahkamlash va yuk tashish samaradorligini oshirishga xizmat qilmoqda.

Belarus uchun yangi yo‘lak Janubi-Sharqiy Osiyodan Markaziy Osiyo va Turkiya orqali nisbatan arzon va tez yo‘l ochadi, deydi RTL Alliance ekspertlari.

Majburiy dezinfeksiya qilish qoidalari tasdiqlandi

Vazirlar Kengashining 2023-yil 1-noyabrdagi 744-sonli qarori bilan tasdiqlangan yangi qoidalarga ko‘ra, transport vositalari Belarus hududiga muayyan nazorat-o‘tkazish punktlari orqali kirishda majburiy dezinfeksiya qilinadi. Ushbu nuqtalar ro'yxatiga "Benyakoni", "Grigorovshchina", "Kamenny Log", "Kozlovichi", "Kotlovka", "Privalka" kiradi. Shuningdek, transport aloqalari qayta tiklanganidan keyin “Novaya Huta” va “Urbany” ushbu ro‘yxatga kiritiladi.

Shuningdek, Farmonda transport vositalarini zararsizlantirish bo‘yicha shartnoma tuzilganligi va uning to‘lovini tasdiqlovchi elektron nazorat shtamplaridan foydalanish tartibi belgilandi. Markalarni elektron axborot tizimi orqali yoki nazorat-o‘tkazish punktlaridagi o‘z-o‘ziga xizmat ko‘rsatish terminallarida xarid qilish mumkin. Chegarachilar Belorussiyaga kirib kelayotgan haydovchilar va transport vositalari egalarining shtamplarini tekshirib ko‘radilar, agar markaning yaxlitligi buzilgan bo‘lsa, u tashuvchiga qaytariladi yoki bekor qilinadi.

RTL Alliance ekspertlarining ta'kidlashicha, tashuvchilar va haydovchilarning dezinfeksiya protsedurasining maqsadga muvofiqligi va xavfsizligi haqidagi fikrlari bir-biridan keskin farq qiladi, ammo ular buni chetlab o'tish mumkin emasligiga rozi.

Maersk O‘zbekistonga dengizda yordam beradi

Daniyaning Maersk logistika kompaniyasi Gruziyaning Poti porti bilan O‘zbekiston va Qozog‘iston shaharlari o‘rtasida aloqa o‘rnatishni rejalashtirmoqda. Ular Xitoy va Yevropa davlatlarini bog‘lovchi O‘rta yo‘lak bo‘ylab yuk tashishni yo‘lga qo‘yish niyatida. Intermodal xizmat har hafta taqdim etiladi.

Yevropa, AQSh va Uzoq Sharqdan yuklar Gruziyaning Poti portiga yetkaziladi, u yerdan temir yo‘l orqali Boku portiga jo‘natiladi. Shundan so‘ng yuk Kaspiy dengizi orqali Qozog‘istonning Aktau portiga yetkaziladi va u yerdan O‘zbekiston va Qozog‘iston shaharlariga jo‘natiladi.

Maersk shuningdek, yo‘nalishni Tojikiston, Turkmaniston va Qirg‘izistonni ham qamrab olish imkoniyatini ko‘rib chiqmoqda. O‘zbekiston 2022-yilda Gruziya orqali yuk tashish hajmini sezilarli darajada oshirib, uni 72 foizga oshirdi. Bundan tashqari, O‘zbekiston Gruziya portlarida terminallar va omborlarni qurish yoki ijaraga berish orqali o‘z ishtirokini rivojlantirishni rejalashtirmoqda.

Qozog‘iston “Bir kamar, bir yo‘l” loyihasini rivojlantirish uchun

Qozog‘iston va Xitoy oktabr oyi oxirida “Bir kamar, bir yo‘l” tashabbusi doirasida Transkaspiy xalqaro transport yo‘nalishini rivojlantirishga qaratilgan davlat kelishuvlarini imzoladilar.

Ulardan biri Qozog‘iston va Xitoy vakillaridan iborat maxsus ishchi guruh tuzishni nazarda tutadi. Bundan tashqari, hamkorlar Ayagʻoz shahridan Tacheng shahrigacha boʻlgan temir yoʻl, shuningdek, chegarada uchinchi temir yoʻl nazorat-oʻtkazish punkti va terminal inshootlarini qurishga kelishib oldilar. Qozog‘iston Transport vazirligi uchinchi nazorat-o‘tkazish punktining joriy etilishi yuk tashish hajmini deyarli ikki barobarga – 28 million tonnadan 50 million tonnagacha oshirishini kutmoqda.

RTL Alliance ekspertlari 2030 yilga borib transport yoʻlagining oʻtkazish qobiliyati 10 barobar oshishini va u Xitoy va Janubi-Sharqiy Osiyodan Belarusga multimodal rejimda tovarlarni olib kirishning asosiy yoʻnalishlaridan biriga aylanishini kutmoqda.