20-07-2023
RTL ekspert blogi #59

RTL ekspert blogi #59

"Shimoliy-Janubiy" ITC Kaspiyni chetlab o'tadi

Kaspiy bo‘ylab Hind okeaniga chiqish imkonini beruvchi avtomobil yo‘lini qurish rejalari e’lon qilindi. U 2000 yilda Rossiya, Hindiston va Markaziy Osiyo davlatlari tomonidan yaratilgan “Shimol-Janub” xalqaro transport koridorining bir qismidir. Bugungi kunga qadar ishtirokchilar roʻyxati 14 ta davlatga kengaygan. Yaqin kelajakda Turkmaniston unga qo'shiladi.

Qariyb 350 million dollarlik loyiha Hindistondan Yevropaga va ortga tranzit yuk oqimini rivojlantirishga qaratilgan. Yo‘lakning uchta tarmog‘i bor: sharqiy, g‘arbiy va transkaspiy. Ikkinchisi to'g'ridan-to'g'ri Kaspiy dengizi orqali o'tadi, birinchi ikkitasi uni chetlab o'tadi. Sharqiy - Qozog'iston va Turkmaniston orqali, asosan temir yo'l orqali, g'arbiy - Ozarbayjon orqali yoki Gruziya va Ozarbayjon orqali avtomobil orqali. G‘arbiy tarmoqni rivojlantirish doirasida 2027-yilgacha Ozarbayjon chegaralarigacha Resht-Astara temir yo‘li qurilishi ham ko‘zda tutilgan.

RTL Alliance ekspertlarining ta'kidlashicha, 2023 yilda Shimoliy-Janubiy ITC YeOII bozorlari uchun asosiy transport arteriyalaridan biriga aylandi va uning ahamiyati tobora ortib bormoqda.

Yevropa transport bozori biroz pasaydi

Britaniya transport agentligi TI ekspertlari 2023-yilda Yevropada iqtisodiy o‘sish sur’atlarining yanada sekinlashishini bashorat qilmoqda, chunki avtomobil yuk tashish sektori kuchli dastlabki oylarga qaramay, o‘rtacha 1,5 foizga pasayishda davom etadi.

Yevropa transport kompaniyalarining qariyb 80 foizi narxlarning ko‘tarilishi va talabning pasayishi natijasida olinadigan daromadga bosimning oshishiga duch kelmoqda va TI qiyin paytlarda omon qolish uchun yangi texnologiyalar, xizmatlar va yuqori darajadagi mijozlarga sarmoya kiritishni tavsiya qiladi. Biroq, ko'plab transport kompaniyalari barqarorlik kabi katta sarmoyalar kiritishga hali shoshilmayapti, deyiladi tadqiqotda.

O'rta koridor rivojlanadi

Yil boshidan buyon Transkaspiy xalqaro transport yo‘nalishi – TITR bo‘ylab yuk tashish hajmi 77,2 foizga oshib, 1,3 million tonnadan oshdi. Shu munosabat bilan Qozogʻiston va Ozarbayjon temir yoʻl maʼmuriyatlari rahbarlari mintaqaviy yuk joʻnatuvchilar va eksport qiluvchilar bilan hamkorlik qilish va Oʻrta yoʻlak (TMTR) boʻylab yuk tashish uchun shart-sharoitlar yaratish masalalarini muhokama qildilar.

Tomonlar TITRni rivojlantirish, jumladan, tovarlarni yetkazib berish muddatlarini qisqartirish, axborotni takomillashtirish, maʼmuriy toʻsiqlarni bartaraf etish hamda port va saqlash infratuzilmasini kengaytirish bilan bogʻliq masalalarni birgalikda hal etishga kelishib oldilar. Oʻrta yoʻlak Markaziy Osiyo davlatlari – Qozogʻiston, Oʻzbekiston va Turkmaniston orqali Osiyo va Yevropani bogʻlovchi yoʻnalishdir. Keyin Kaspiy dengizi, Ozarbayjon, Gruziya va Turkiya orqali oʻtib, Yevropaga yetib boradi.

Rossiyada transport narxi uchdan biridan ko'proqqa qimmatlashdi

Rossiyada yuklarni avtomobil tashishga bo'lgan talab 61% ga o'sdi va faqat may-iyun oylarida yillik hisobda taxminan ikki baravar oshdi va narxi 38% ga oshdi. Tashuvchilar mamlakat ichkarisida ham, tranzitda ham talab ortib borayotganini qayd etadilar. Narxga rublning zaiflashishi va qayta ishlash uchun to'lovning oshishi ham ta'sir ko'rsatdi, bu esa import qilingan magistral traktorlarning xizmat ko'rsatish va ehtiyot qismlarining 55% ga oshishiga olib keldi.

Yevropadan transportga talab kamaydi, lekin Belarus, Mo'g'uliston va Xitoydan ortdi. Shu bilan birga, xalqaro tashish tariflari biroz oshdi. Bunga qo‘shni davlatlar va MDH davlatlari kompaniyalarining bozorga kirib kelgani ham ta’sir ko‘rsatdi.

RTL Alliance tahlilchilarining taʼkidlashicha, toʻrtinchi chorakda xalqaro avtomobil tashuvlari narxlari talabning mavsumiy oʻsishi va Yangi yil bayramlari arafasida hamon 10-15 foizga oshishi mumkin.