16-02-2023
RTL ekspert blogi #37

RTL ekspert blogi #37

Yuzlab eski kemalar Hindistonga kiritilmaydi

Yangi Dehli kemalar uchun yosh cheklovlarini tayyorlamoqda, unga ko'ra 25 yosh va undan katta bo'lgan tankerlar va yuk tashuvchilar Hindiston portlariga kira olmaydi. Gaz tashuvchilar, dengiz kemalari va konteyner kemalari uchun yosh chegarasi 30 yosh etib belgilanadi. Mahalliy bayroq ko'tarilgan kemalar ushbu xizmat muddatiga yetganlarida ro'yxatdan o'chiriladi. Bundan tashqari, yangi talablarga ko'ra, mahalliy flot egalari 20 va undan katta yoshli kemalarni ro'yxatdan o'tkaza olmaydi.

MarineTraffic ma'lumotlari shuni ko'rsatadiki, 1998 yilgacha qurilgan 3802 tanker va yuk tashuvchi 2022 yilda Hindiston portlariga kelgan. 20 yoshdan oshgan kemalarning Hindiston bayrogʻi ostida roʻyxatdan oʻtishini taqiqlovchi yangi qoidaga kelsak, MarineTraffic hozirda Hindiston bayrogʻi ostida 2003-yilgacha qurilgan 753 ta kema roʻyxatga olinganligini, ulardan 133 tasi tanker va 61 tasi quyma yuk tashuvchilar ekanligini taʼkidlaydi.

Transkaspiy yo'nalishi rivojlanmoqda

Olmaota shahrida “Trans-Kaspiy xalqaro transport yo‘nalishi” xalqaro assotsiatsiyasining dala yig‘ilishlari bo‘lib o‘tdi. Ish davomida Umumiy yig‘ilish ishtirokchilariga Assotsiatsiyaning 2022 yildagi faoliyati yakunlari to‘g‘risidagi hisobot taqdim etildi, unda O‘rta yo‘lak yo‘nalishi bo‘yicha yuk tashish hajmi rekord darajada o‘sganligi qayd etildi. Jumladan, oʻtgan yil davomida mazkur yoʻnalish boʻyicha 1,5 million tonna yuk tashildi, bu 2021-yilga nisbatan 2,5 barobar koʻpdir. Konteyner tashish hajmi 33 ming yigirma fut ekvivalent konteynerni (TEU) tashkil etdi, bu 2021 yilga nisbatan 33 foizga ko'pdir.
 
2023-yilga mo‘ljallangan yuk tashish hajmi bo‘yicha reja tasdiqlanib, doimiy poyezdlarni qat’iy belgilangan jadvallar bo‘yicha qatnovini tashkil etish va tranzit yuklarning yagona toifasini yaratish bo‘yicha kelishuvlarga erishildi. Bundan tashqari, yig‘ilishlar ishtirokchilari tomonidan TITRga yuklarni jalb qilish bo‘yicha ishlar samaradorligini oshirish va yo‘nalishda konteyner tashishni yanada rivojlantirish masalalari muhokama qilindi.

RTL Alliance ekspertlarining qayd etishicha, 2017-yilda ochilgan Trans-Kaspiy yo‘nalishi 2022-yilda Yevropa Ittifoqining yanada jiddiy sanksiyalari kelishi bilan alohida ahamiyat kasb etgan.

Qozog'istonga ikki hafta

Bahor bayrami tanaffuslarida ham, Guangdong-Gongkong-Maomen Buyuk Ko'rfazi mintaqasi Xitoy temir yo'llari Xitoy-Yevropa yo'nalishi bo'yicha kuniga ikkita yuk poyezdi harakatini davom ettirdi va kuniga taxminan 1500 TEU yuk jo'natdi.

Poyezdlar elektron komponentlar, mashina va uskunalar, shuningdek, turli toifadagi transport vositalari, shu jumladan elektr transport vositalarini olib yuradi. 2023 yilda yuk tashish sezilarli darajada oshdi. Bundan tashqari, mintaqadagi logistika kompaniyalari doimiy ravishda yangi ish formatlarini ishlab chiqmoqda va Xitoy-Yevropa yo'nalishi bo'ylab infratuzilmani rivojlantirishning yangi modellarini bosqichma-bosqich shakllantirmoqda. Mahalliy tadbirkorlar uchun yangi imkoniyatlar yaratish, ularning raqobatbardoshligini oshirish, logistika xarajatlarini kamaytirish, xalqaro iqtisodiy hamkorlikning yangi afzalliklarini ochish imkonini beruvchi transchegaraviy elektron tijorat o‘choqlarini yaratishga alohida e’tibor qaratilmoqda. Guangdong-Gonkong-Maomen hududidan Qozog‘istonga yuk poyezdi borishi uchun 15 kun kerak bo‘ladi.

Utilizatsiya va dengiz inqirozi

Dunyodagi ikkinchi yirik kema egasi MSC eski konteyner kemalarini qayta ishlash boshlanganini e'lon qildi. Bu so‘nggi 4 yildagi birinchi bunday aksiyadir. 1986 yilda qurilgan, sig'imi 1,9 ming TEU bo'lgan MSC Floriana konteyner kemasi kesish uchun birinchi bo'lib chiqdi, u 4,56 million dollarga hurdaga sotilgan. Kema Hindistonning Alang shahridagi kema sindirish zavodida parchalanmoqda. "MSC Floriana" O'rta er dengizi transportida ishtirok etgan. Joriy yil boshidan buyon 13 ta konteyner kemalari hurda uchun sotildi va qayta ishlash darajasi faqat oshadi.

Mutaxassislar, jumladan, foydalanishdan chiqarilgan kemalarning asosiy xaridori Global Marketing Systems, oziqlantiruvchi konteyner kemalari asosan qayta ishlash uchun ishlatilishini va Hindistonning kema sindirish maydonchalari qayta ishlashni tobora ko'proq tanlayotganini ta'kidlamoqda. Kompaniyaning prognozlariga ko'ra, bu yil umumiy sig'imi 600 000 TEUgacha bo'lgan kemalar bekor qilinishi mumkin va bu so'nggi o'n yildagi rekord darajadir.

RTL Alliance tahlilchilarining ta'kidlashicha, dengiz transportiga bo'lgan talab pasayib bormoqda va bu yil yangi konteyner kemalarini etkazib berish shunchalik kattaki, bozor ortiqcha sig'im va yuk inflyatsiyasidan qochishi dargumon.