01-02-2023
RTL ekspert blogi #35

RTL ekspert blogi #35

Gruziya chuqur suv portini qurmoqchi

Gruziyaning Qora dengiz sohilida qurilishi rejalashtirilgan Anakliya chuqur suv porti birinchi bosqichda 7,8 million tonnagacha yukni ko'tarish imkoniyatiga ega bo'ladi. Bu haqda Gruziya hukumati matbuot xizmati xabar berib, aksiyalarning 51 foizi davlatga tegishli bo‘lishi, qolgan qismi uchun esa xalqaro tender e’lon qilinishi aytilgan. Iqtisodiyot vazirligi maʼlumotlariga koʻra, hukumat joriy yilning bahorida boshlanadigan port qurilishining birinchi bosqichi uchun 300 million dollar ajratishni rejalashtirgan.

Gruziya ikkinchi marta Anakliya portini qurishni boshlashga harakat qilmoqda. 2016 yilda Gruziya-Amerika konsorsiumi tomonidan yangi port qurilishi kerak edi. Yangi portning sig'imi 7 million tonna yukni, portning chuqurligi - 20,5 m, umumiy uzunligi 32 ta to'shakning uzunligi - 12,3 km bo'lishi kerak edi. Port Gruziyaning Batumi va Potiga kirishi avval muammoli boʻlgan yirik kemalarga xizmat koʻrsatishi rejalashtirilgan edi, biroq 2020-yilning yanvarida rasmiylar konsorsiumni defoltda ayblab, shartnomani bekor qildi.

RTL Alliance ekspertlarining ta'kidlashicha, hozirgi vaziyatda Qora dengiz akvatoriyasi o'rta yo'lni chetlab o'tuvchi Osiyo-Yevropa transport yo'laklari faoliyatini ta'minlashda eng muhimlaridan biriga aylanib bormoqda. Bundan tashqari, 2022-yilda Gruziya iqtisodiyoti 11 foizga o‘sdi va uning uchun tashqi bozorga chiqish nihoyatda muhim.

Bozor konteyner kemalarini qayta ishlashda bum kutmoqda
 
2022-yilda yangi konteyner kemalari sotuvining rekord darajada pasayishi fonida ekspertlar 2023-yilda ularni qayta ishlashda bum bo‘lishini bashorat qilmoqdalar, bu esa 2008-yilgi moliyaviy inqirozdan keyingi ko‘rsatkichlarni takrorlashi mumkin.

Taxminlarga ko'ra, umumiy sig'imi 350 ming TEUgacha bo'lgan konteyner kemalari bekor qilinadi, bu 2009 yil darajasi bilan solishtirish mumkin - 377,6 ming TEU. 2022 yilda atigi oltita konteyner kemasi hurda uchun sotilgan. Bu so‘nggi 17 yildagi eng past ko‘rsatkichdir. Qayta ishlashga yuborilgan konteyner kemalarining umumiy sig'imi atigi 10,6 ming TEUni tashkil etdi. Buning sababi, o'tgan yili hurda narxi so'nggi 10 yil ichida eng yuqori darajada saqlanib qolgan va hali ham pasaymagan, shuningdek, kovid cheklovlari olib tashlanganidan keyin charterlarga talab ortgan. Natijada, kema egalari o'zlarida mavjud bo'lgan hamma narsani, hatto eng qadimgi kemalarni ham chiziqqa qo'yishni tanladilar.

Evropada yo'l poyezdlari uzoqroq bo'lishi mumkin

Yevropa kurerlar, ekspeditorlar va yuk jo‘natuvchilar uyushmalari Yevropa komissiyasi vitse-prezidentiga Yevropa Ittifoqi mamlakatlarida xalqaro tashishga ruxsat etilgan yuk mashinalarining og‘irligi va o‘lchamlari bo‘yicha Direktivaga o‘zgartirish kiritish iltimosi bilan xat yubordi.

Bozor ishtirokchilari avtomobilning yalpi og'irligini 44 tonnagacha oshirishni taklif qilmoqdalar, bu esa mamlakatlarga ichki transportda ushbu chegarani oshirishga va xalqaro transportda 25,25 m uzunlikdagi to'plamlarga ruxsat berishga imkon beradi. Bu yo‘llardagi avtomobillar sonini qisqartiradi, haydovchilar yetishmasligi muammosini hal qiladi va zararli chiqindilarni kamaytiradi.

Temir yo'lchilar vs. Germaniyaning EVG temir yo'l transporti assotsiatsiyasi 1990-yillarning boshida katta o'lchamli yuk mashinalariga ruxsat bergan Shvetsiyani misol qilib keltiradi va shundan beri avtomobil transporti temir yo'l hisobiga sezilarli bozor ulushini qo'lga kiritdi. Bundan tashqari, uzunligi 25,25 m bo‘lgan avtopoyezdlar uchun ko‘priklar, viyaduklar, avtoturargohlar va aylanma yo‘llarni qayta qurish kerak bo‘ladi.

Shunga qaramay, Bryussel allaqachon tijorat avtomobillarining og'irligi va o'lchamlarini tartibga soluvchi yangi qonunlar ustida ishlamoqda. Masalan, maksimal og'irlikni 44 tonnagacha oshirish va undan uzunroq yo'l poyezdlari.

Ta'minotdagi uzilishlar va to'ldirilgan omborlar

O'tgan yil yakuniga ko'ra, yuk tahlilchilari to'rt turdagi tovarlarni etkazib berishda uzilishlar bo'lishini bashorat qilishdi: asosiy oziq-ovqat, litiy va elektr transport vositalarini ishlab chiqarish uchun komponentlar, dori-darmonlar va turli xil mikroprotsessorlar.

Iqlim ofatlari natijasida hosilning yetishmasligi oziq-ovqat bozorining to‘lishi va ularning narxiga jiddiy ta’sir ko‘rsatdi. Kovid va grippning yangi shtammlarining tarqalishi dori bozorida shoshqaloqlik va hatto dorixonalardagi javonlarning bo'shligiga sabab bo'ldi. Ammo mikroprotsessorlar bilan hamma narsa murakkabroq bo'lib chiqdi. Fevral oyiga kelib, omborlar sotilmagan smartfon va noutbuklar bilan to‘lganligi, mikrosxemalar esa umuman kerak emasligi ma’lum bo‘ldi. Pandemiya davrida chiplarga bo'lgan talab bilan taqqoslaganda, hozirgi vaziyatni haqiqiy inqiroz deb atash mumkin. Xaridorlar va korxonalar yuqori inflyatsiyadan qo'rqishadi va qimmat xaridlarni amalga oshirishga shoshilmayaptilar va o'z mahsulotlariga talabning keskin pasayishiga duch kelgan ishlab chiqaruvchilar butlovchi qismlarga buyurtmalarni bekor qilishdi.

Ta'minot zanjirlari qayta tiklanishi uchun chiplarning o'zlari, ularni ishlab chiqarish uchun uskunalar va yakuniy mahsulotlar narxining pasayishini kutish kerak, keyin hamma narsa yana ishlaydi.

RTL Alliance tahlilchilari, narx belgilash, ishlab chiqarish inqirozi yoki amalga oshirishdagi qiyinchiliklardan qat'i nazar, zamonaviy bozor etarlicha moslashuvchan ekanligiga ishonch hosil qilishadi, bu har doim ham bir zumda va yo'qotishlarsiz ro'y bermasa ham, o'rnatilgan ta'minot zanjirlarini iloji boricha samarali yuklash mumkin.