11-01-2023
RTL ekspert blogi #32

RTL ekspert blogi #32

Chegarasi ochiq. Deyarli

Qozog'iston Moliya vazirligining Davlat daromad qo'mitasi 2023 yil yanvar oyining birinchi o'n yilligidan boshlab Xitoy tomoni chegaraning Qozoq-Xitoy bo'limidagi cheklov va karantin choralarini olib tashlashini ma'lum qiladi.

Chegaradan o'tish tartibi to'liq va bir vaqtning o'zida pandemiyadan oldingi formatga bitta istisno bilan qaytariladi. Ham yo'lovchi tashish, ham yuk avtomobillari haydovchilari, vizalardan tashqari, PCR testlarini o'tkazishlari talab etiladi va ularning transport vositalari xalqaro standartlarga, shu jumladan atrof-muhit talablariga javob berishi kerak.

Bu, oxirgi talab, pandemiya davrida ko'p narsalarni xitoy tomonining qat'iy talablariga muvofiq qayta jihozlash va endi yana ushbu doiradan o'tishga to'g'ri kelgan tashuvchilar o'rtasida qizg'in muhokamaga sabab bo'ldi.

Yevropa Xitoy kamari va yo'lining alternativlarini izlamoqda

Yangi Ipak yoʻli deb ataluvchi Xitoyning belbogʻi va yoʻl megaproyektori Osiyo va Gʻarbiy Evropa oʻrtasida toʻgʻridan-toʻgʻri bogʻlanishni oʻrnatadi. Koridorni tashkil etish va uni targ'ib qilish xarajatlarining asosiy qismini ko'targan Xitoy hukumati Yevrosiyo va Yevropa davlatlarini loyiha ularga faqat foyda keltirishiga ishontiradi.

Evropa siyosatchilari va tadbirkorlari bu tashabbusga juda ehtiyotkorlik bilan munosabat bildirishadi, davom etish va haqiqiy natijalarni kutishadi. Bundan tashqari, ular yangi "Ipak yo'li" yotadigan davlatlar tomonidan loyihani milliy qo'llab-quvvatlash to'g'risida konsensusga ega emaslar ...
Natijada, EU Global parvoz deb nomlangan o'zining transport infratuzilmasi tashabbusi g'oyasi tug'ildi. Ta'kidlash joizki, ushbu loyiha xitoyliklarga alternativaga aylanishi yoki uni to'ldirishi kerak. Global Gateway 300 milliard yevroga tushadi, uni 2027 yilga qadar mablagʻ bilan taʼminlasa boʻladi. Loyihani AQSh va Buyuk Britaniya qo'llab-quvvatladi.

Shu bilan birga, Xitoyni "qarz tuzuk siyosati" va moliyalashtirishda shaffoflik yoʻqlikda ayblashmoqda. Shu bilan birga, "Kamar va yo'l" taxminan bir trillion dollarga tushadi va pul, Evropadan farqli o'laroq, xitoyliklar uchun allaqachon topilgan. Biroq, Evropadagi qiyin vaziyat va Xitoyda Covid cheklovlari ikkala tashabbusga ham to'siq qo'ydi.

RTL Alliance kompaniyasi tahlilchilari  xitoy va Yevropa tomonidan ishlab chiqilgan kabi loyihalar bir-biriga teng raqobatlashishi va to'ldirishi mumkinligini qayd etishadi. Taxmin qilish mumkinki, haqiqiy yuk tashish bo'yicha har ikki holatda ham bu eng yaxshisini aytadi, boshqaruvni soddalashtiradi va shartnomalarning yakuniy narxini kamaytiradi.    

Shanxay porti yana yetakchilik qildi

Yigirma metrlik ekvivalentda (TEU) 47,3 million konteyner aylanmasiga ega Shanxay porti ketma-ket 13-yil davomida 2022 yilda dunyodagi eng gavjum konteyner portiga aylandi.  Va bu pandemiya va sanoat muammolariga qaramay. Buni port operatorining chop etilgan ma'lumotlari isbotlab turibdi.

Shanxay xalqaro yuk markazi rasmiylarining so'zlariga ko'ra, bu Xitoy va boshqa mamlakatlarda Covid cheklovlari bekor qilinganidan keyin amalga oshirilgan barcha jarayonlarning misli ko'rilmagan darajada kuchayishi tufayli amalga oshirildi. Masalan, 2022 yilning ikkinchi choragida portning oyiga konteyner aylanmasi 4,3 million TEU yuk teuga yetdi, bu ham rekord ko'rsatkichdir.


Nima bo'lishidan qat'iy nazar EURO 7

Evropa Komissiyasi iqtisodiy inqirozga va elektromobillar va yuk mashinalari ishlab chiqaruvchilarining qarshiligiga eʼtibor qaratmay, 2027 yilda rejalashtirilganidek, atrof-muhit standartlari EURO 7 joriy etilishini taʼkidlashda davom etmoqda.

Komissiyaning rasmiy vakili o'zining so'nggi bayonotida Evro 7 uchun taklif etilayotgan atrof-muhit standartlariga allaqachon amalga oshirilgan texnologiyalar va yangilangan uskunalar yordamida erishish kerakligini va erishish mumkinligini ta'kidladi. To'p, deydi ular, avtoulovlar tomonida. Ular: "Biz asosan CO2 chiqindilari nolga teng bo'lgan yuk mashinalari va avtobuslar ishlab chiqarishga e'tibor qaratishimiz, jarayonni kechiktirish uchun sabablarni qidirmasligimiz kerak".

Evropa Komissiyasi rasmiylari Evro 7 Yevropa Ittifoqining iqlim maqsadlarini shakllantirishga qo'shgan eng muhim hissasi, bunga faqat Yevro 6 standartlariga mos keladigan yuk mashinalari bilan erishib bo'lmaydi, deb ishontiradilar. Yangi standartlarga oʻtish bilan 2035 yilga kelib chiqindilar faqat Evro 6 yuk mashinalari harakatlanishda davom etganidan 56% past boʻladi. Bundan tashqari, Evro 7 tirnoq va freym padlarini kiyish uchun birinchi marta limit qiymatlarini ta'minlaydi.

RTL Alliance mutaxassislari yangi avtomobillar uchun yangi normalar joriy etilishini va mavjud flotga taalluqli emasligini ta'kidlashadi, garchi juda eski yuk mashinalarining Evropaga kirishiga cheklov, albatta, og'irlashadi.