28-12-2022
RTL ekspert blogi #30

RTL ekspert blogi #30

ASEAN mamlakatlari multimodal transportni rivojlantirish uchun

Seshanba kuni Xitoyning Guansi-Chjuan avtonom rayoni poytaxti Nanning shahrida boʻlib oʻtgan ASEAN forumida qabul qilingan hujjatga koʻra, Janubi-Sharqiy Osiyo davlatlari assotsiatsiyasi (ASEAN) davlatlari yangi xalqaro quruqlik-dengiz savdo yoʻlagini rivojlantirish maqsadida multimodal transport sohasida hamkorlikni chuqurlashtirmoqda. .

Logistika sohasidagi kompaniya va muassasalar vakillari, jumladan Beibu Gulf Port Group, China COSCO Shipping Corporation Limited, Guangxi Airport Group, Xitoy Logistik xaridlar federatsiyasi va Rejalashtirish instituti o‘zaro anglashuv memorandumini imzoladilar va ASEAN Multimodal transport alyansini amalda tashkil etishdi.

Janubi-Sharqiy Osiyo davlatlari uyushmasi 1967 yil 8 avgustda Bangkokda tashkil etilgan. Dastlab u Indoneziya, Malayziya, Singapur, Tailand va Filippinni o'z ichiga olgan. ASEANning hozirgi aholisi 665,17 million kishini tashkil etadi, jami YaIM 3,08 trillion dollarni tashkil qiladi.

O‘zbekiston eksportchilarga yangi imtiyozlar bermoqda

O‘zbekiston Prezidenti Shavkat Mirziyoyev farmoni imzoladi, unga ko‘ra eksportchilarga logistikani rivojlantirish uchun yangi imtiyozlar beriladi.

Yaxshi moliyaviy tarixga ega bo‘lgan tadbirkorlik subyektlariga eksportni rivojlantirishga yo‘naltirilgan investisiyalarga mutanosib ravishda qo‘shimcha kreditlar ajratiladi. Jumladan, 2024-yil 1-yanvargacha bo‘lgan muddatda gazlama va trikotaj mahsulotlari eksport qilishda transport xarajatlarining 70 foizini qoplash uchun davlat tomonidan subsidiyalar ajratiladi.

Eslatib oʻtamiz, Oʻzbekiston Prezidenti yaqinda oʻz murojaati chogʻida toʻqqiz bosqichdan iborat boʻlgan mahsulotlarni eksport qilish boʻyicha amaldagi bojxona rasmiylashtiruvi tartibi uch barobarga qisqartirilishini aytgan edi. Amalga oshirilgan chora-tadbirlar natijasida 2023-yilda eksport hajmi 23 milliard dollardan oshishi kutilmoqda.

RTL Alliance ekspertlari O‘zbekistonda so‘nggi bir necha yil ichida amalga oshirilgan iqtisodiy islohotlar mamlakatda biznes rivojiga qanday ijobiy ta’sir ko‘rsatayotganini va xususiy sektorga sarmoya kiritish, uning jadal o‘sishiga qanday hissa qo‘shayotganini ta’kidlamoqda. Taxmin qilish mumkinki, innovatsiyalar yaqin kelajakda logistika sohasiga ham ta'sir qiladi, chunki eng yaxshi samaraga erishish uchun barcha sohalar sinxron ishlashi kerak.

Qozog'iston yuk oqimlarini qayta taqsimlaydi

Qozog‘iston qo‘shni davlatlarning istiqbolli kompaniyalarini jalb qilib, yangi muqobil eksport yo‘nalishlarini qurmoqda. Asosiy vazifa - xalqaro standartlarga javob beradigan logistika sifati.

2022 yilda yuk tashishning deyarli yarmi uchta hududga to‘g‘ri keldi: Qarag‘anda, Abay va Qo‘stanay. Umuman olganda, yuk tashish hajmi qariyb 900 million tonnani tashkil etdi.

Yuk tashishning asosiy ulushi avtomobil transportiga to'g'ri keladi - 81,4%. To'g'ri, bu erda hajmlarning pasayishi biroz ko'proq - o'tgan yilga nisbatan 3,7% ga. Bu, jumladan, transport oqimlarini qayta taqsimlash bilan bog'liq. Shu bilan birga, dengiz orqali tashish 28,2 foizga o'sdi, bu Kaspiy dengizi portlari orqali muqobil yo'nalishlarning rivojlanishi bilan yana mumkin bo'ldi. Va faqat temir yo'l transporti ko'rsatkichlari taxminan bir xil darajada qoldi - bu yiliga 340,4 million tonna.

Yuk tashish daromadi kutilganidek 16,3% ga oshdi. Shu bilan birga, avtomobil transporti toifasida daromadlarning o'sishi o'rtacha ko'rsatkichdan sezilarli darajada yuqori bo'ldi - o'tgan yilning shu davriga nisbatan 59 foizni tashkil etdi. Biroq, daromadlarning ta'sirchan o'sishiga va avtomobil transporti orqali tashiladigan yuklar hajmi bo'yicha etakchilikka qaramasdan, quvur va temir yo'l transporti qiymat jihatidan eng foydali segmentlar bo'ldi. Bu shuni ko'rsatadiki, avtomobil transporti logistikani tashkil etishning eng iqtisodiy usuli bo'lib qolmoqda.

Xitoy davlat darajasida logistika bilan shug'ullanadi

Xitoy 2025 yilgacha bo'lgan davr uchun mintaqaviy va xalqaro logistikani rivojlantirish milliy rejasini e'lon qildi. Xitoy Xalq Respublikasi Davlat kengashi mamlakatda raqamli texnologiyalar, sun’iy intellektga asoslangan zamonaviy logistika tizimini yaratish va transport tuzilmasini kengaytirishni asosiy maqsad sifatida ko‘rmoqda.

Hujjatda ishlab chiqarish va yetkazib berish zanjirlarining egiluvchanligini oshirish, yuklarni tashish xarajatlarini kamaytirish zarurligi ta’kidlangan. Buning uchun qo‘shimcha transport uzellari quriladi, xalqaro va ichki yo‘nalishlar rivojlantiriladi, logistika xizmatlari yaxshilanadi.

Zamonaviy logistika tizimi, xitoylik mutaxassislarning fikriga ko'ra, samarali va shuning uchun "aqlli" bo'lishi kerak. Qabul qilingan hujjatda sanoat korxonalarini avtomatlashtirish, logistika boshqaruvida raqamli vositalardan foydalanish muhimligi ta’kidlangan.

RTL Alliance tahlilchilari bu reja o'z vaqtida paydo bo'lganiga aminlar. Albatta, Xitoy iqtisodiyotining korona-inqiroz davrida to'xtatilgandan so'ng yutug'i o'zgarishlarga zudlik bilan va adekvat javob berishni talab qiladi, ko'plab jarayonlarni, ayniqsa transport sohasida endi raqamli komponentsiz tasavvur qilib bo'lmaydi, lekin yangi texnologiyalarni joriy etish. uzoq vaqt moslashishni talab qiladi va bu erda boshqa davlatlar bilan hamkorlik qilish muhimroqdir.