22-09-2022
RTL ekspert blogi #17

RTL ekspert blogi #17

O‘zbekiston orqali eksperimental konteyner poyezdi qatnovi yo‘lga qo‘yildi

“Xitoy-Qirg‘iziston-O‘zbekiston-Afg‘oniston” multimodal yo‘lagini rivojlantirish maqsadida yangi tranzit yo‘nalishi bo‘ylab konteyner poyezdini sinovdan o‘tkazish yo‘lga qo‘yildi.

Yuk tashish Qashqar temir yoʻl vokzalidan (Xitoy) avtomobil yoʻli bilan Oʻsh vokzaliga (Qirgʻiziston), soʻngra temir yoʻl liniyasi orqali Oʻzbekiston orqali Mozori Sharif vokzaliga (Afgʻoniston) olib boriladi.

Poyezd 12 ta 40 futlik konteynerlardan iborat. O‘zbekiston o‘z mamlakati hududi orqali tashishga 70 foiz chegirma berdi, boshqa ishtirokchi davlatlar tomonidan 50 foizgacha bo‘lgan tarif imtiyozlari taqdim etildi.

Qozog'istonning tranzit salohiyatini rivojlantirish muammolari

Bugungi kunda Qozog‘istonning tranzit salohiyatini rivojlantirishga tirbandlik va bojxona xizmatining yomonligi to‘sqinlik qilmoqda. Geosiyosiy vaziyatning o'zgarishi Transkaspiy xalqaro transport yo'nalishi va Shimoliy-Janub yo'laklariga bo'lgan talabning oshishiga yordam berdi.

O‘tkazish punktlarida ish yukining ko‘pligi va tirbandlik sabablari nafaqat etishmayotgan quvvatlar, balki modernizatsiyani talab qiluvchi eskirgan quvvatlardir.

“Agar yaqin kelajakda xizmat bilan bog‘liq muammo hal etilsa, uni raqamlashtirish va barcha ishtirokchi-davlatlarning nazorat-o‘tkazish punktlari o‘rtasida o‘zaro aloqani yo‘lga qo‘yish mumkin bo‘ladi, bu yo‘laklarning o‘tkazish qobiliyati sezilarli darajada oshadi, bu esa, shubhasiz, barcha ishtirokchilarni qiziqtiradi. Bundan tashqari, narxlarni belgilashning muhim omillaridan biri hamon saqlanib qolmoqda”, - deydi RTL Alliance tahlil departamenti ekspertlari.

Suvaysh kanalida tranzit to'lovlarini oshirish

Suvaysh kanali maʼmuriyati (SCA) kelasi yil davomida barcha turdagi kemalar uchun tranzit toʻlovlarini 15 foizga, yuk tashuvchilar va kruiz kemalari uchun esa 2023 yil yanvar oyi boshidan 10 foizga oshirishni rejalashtirmoqda.

Suvaysh kanali orqali kemalarning tranziti uchun toʻlovlarni belgilash bir qancha omillarga bogʻliq boʻlib, ulardan eng muhimi har xil turdagi kemalar uchun oʻrtacha yuk stavkalari hisoblanadi.

Tariflarning oshishi muqarrar va butun dunyo bo'ylab inflyatsiyaning joriy sur'ati nuqtai nazaridan zarur bo'lib, bu operatsion xarajatlar va Suvaysh kanali ma'muriyati tomonidan taqdim etiladigan navigatsiya xizmatlari narxining oshishiga olib keladi.

Tovar va texnologiyalarning Sharqqa yo'naltirilishi

Osiyoda transport bilan bog‘liq qiyinchiliklar, konteynerlarning jiddiy tanqisligi va pandemiya bilan bog‘liq boshqa muammolar mintaqadagi logistika startaplarining haqiqiy yuksalishiga olib keldi: tarqatish va yetkazib berish texnologiyalarini birlashtirgan yechimlar. Shu sababli, eng qiziqarli echimlar hozirda Osiyo bozorlarida (B2B bozorlari, havo yuklari va boshqalar) kuzatilmoqda.

Osiyo startaplari B2B bozoridagi o'zgarishlarni tezlashtirmoqda - bir marta bosish bilan murakkab tovarlar va xizmatlarni sotib olishdan. Bundan tashqari, Osiyoda har bir sanoat va bozor segmenti uchun alohida mahalliy raqamli platforma ishlab chiqilmoqda.