09-09-2022
RTL ekspert blogi #15

RTL ekspert blogi #15

Yevropa portlarining konteyner aylanmasi pasaymoqda

Shimoliy Yevropadagi uchta asosiy konteyner portlari - Antverpen-Bryugge, Rotterdam va Bremen/Bremerxaven yarim yil ichida o'z aylanmalarini kamaytirdi va faqat Gamburg portida biroz o'sish kuzatildi. Birinchi olti oyda Shimoliy dengizning to‘rtta portida konteyner tashish hajmi o‘rtacha o‘tgan yilgi darajadan 4,6 foizga past bo‘lgan.

Gamburg portining misoli Evropadagi asosiy savdo o'yinchilari qanday o'zgarib borayotganini ko'rsatadi. Shunday qilib, Gamburg porti orqali Rossiya bilan savdo hajmi o‘tgan yilga nisbatan ikki barobardan ko‘proqqa qisqardi. Natijada portning to‘rtinchi yirik savdo sherigi bo‘lgan Rossiya endilikda 15-o‘rinni egalladi.

Xitoy portning eng muhim savdo sherigi bo'lib qolmoqda, u umumiy aylanmaning 30 foizini tashkil qiladi, uchinchi o'rinda AQSh va Singapur turadi. Keyingi o'rinlarda Polsha, Shvetsiya, Finlyandiya, Daniya, Braziliya, Buyuk Britaniya, Janubiy Koreya. Gamburg orqali tranzit yuk tashish hajmi yilning birinchi yarmida 1,6 million TEUni tashkil etdi, bu o'tgan yilga nisbatan 2,7 foizga ko'pdir.

"Xitoy Yevropa portlaridagi hajmlarni oshirishda davom etadi, hatto epidemiologik vaziyat tufayli uning hududidagi vaqtinchalik cheklovlar ham tizimning qulashiga olib kelmaydi, ma'lum bo'lishicha, Xitoy ko'proq moslashgan va paydo bo'lgan muammolarga tezkor javob beradi. Faqat sanksiyalarni oshirish. Xitoy tovarlarini Yevropa bozoriga ko'proq targ'ib qilishga hissa qo'shing”, - deydi RTL Alliance tahlil bo'limi ekspertlari.

Xitoy Yangi Ipak yo'lini boshqa qit'alarga kengaytirmoqda

Xitoy global infratuzilmaga sarmoya kiritish bo‘yicha Yevropani ortda qoldirmoqda va Yevropa Ittifoqi rahbarlari buning mumkin bo‘lgan oqibatlaridan xavotirda. Xitoy Ipak yo‘lining boshqa qit’alarga kengayishidan qanday foyda ko‘radi va Yevropaning bunga munosabati qanday bo‘lishi mumkin?

Eslatib o‘tamiz, Xitoyning “Bir kamar, bir yo‘l” loyihasi 2013-yilda boshlangan, bu Xitoyning xalqaro hamkorlik va iqtisodiyot sohasidagi asosiy strategiyasidir. U infratuzilmaga sarmoya kiritish, turli hududlar o‘rtasidagi aloqani yaxshilash va global ta’minot zanjirini kengaytirishga qaratilgan. Xitoy loyihasi asosan dengiz transporti kommunikatsiyalarini rivojlantirishga qaratilgan Dengiz ipak yo‘lini ham o‘z ichiga oladi. Ayni paytda Yangi Ipak yoʻli dunyoning 149 davlatini oʻz ichiga oladi.

Xitoyning o'sib borayotgan ta'siri Evropani xavotirga solmoqda, chunki ular qimmatli xorijiy ittifoqchilarini yo'qotmoqda. Evropa Ittifoqi Xitoyning global kengayishini to'xtatish uchun zudlik bilan investitsiya choralarini ko'rish niyatida. Biroq, qit'alararo transport rolini kamaytirishdan tashqari, Evropa ham o'zining siyosiy ta'sirini yo'qotish xavfini tug'diradi, chunki sarmoya va xalqaro bozorlarga kirish siyosiy suverenitet bilan chambarchas bog'liq.

Qozog‘iston uchun temir yo‘l transporti muhim rol o‘ynaydi

Hozirgi geosiyosiy vaziyatdan kelib chiqib, Qozog‘iston Osiyo va Yevropa o‘rtasidagi eng muhim quruqlik yo‘lagiga aylanib bormoqda. Mamlakatimiz ochilayotgan imkoniyatlardan to‘liq foydalanish va samarali transport-tranzit markaziga aylanishi muhim.

Bunda temir yo‘l transporti asosiy rol o‘ynaydi. Garchi jahon savdosining katta qismi dengiz orqali amalga oshirilsa-da, temir yo‘l transporti xalqaro transportda ikkinchi o‘rinda turadi. Bu borada Qozog‘istonning “Bir kamar, bir yo‘l” tashabbusidagi ishtiroki va yangi infratuzilma ob’ektlarini ishga tushirish alohida ahamiyatga ega”.

Qozog‘iston uchun biznesni o‘zgartirish va butun mamlakat bo‘ylab portlar, chegara punktlari va temir yo‘l terminallarini raqamlashtirish jarayonida ko‘plab imkoniyatlar va imtiyozlar ochilmoqda. Sun'iy intellekt, neyron tarmoq texnologiyalari, qo'lda tekshirishlarni qisqartirish terminallar, kemasozlik zavodlari va temir yo'l stantsiyalari faoliyatini yaxshilaydi. Avtomatik tekshiruvlardan ma'lumotlarni yig'ish tufayli terminallar va bojxona jarayonlarni tashkil qilish va kiruvchi yoki chiquvchi konteynerlarni qayta ishlash uchun zarur bo'lgan barcha ma'lumotlarga darhol kirish imkoniyatiga ega bo'ladi.

Logistikani raqamlashtirishga nima to'sqinlik qilmoqda?

Raqamli transformatsiya – raqamli texnologiyalarni joriy etish, ishlab chiqish va o‘zlashtirish orqali strategiya, modellar, operatsiyalar, mahsulotlar, marketing yondashuvi va maqsadlarini qayta belgilash orqali korxona boshqaruv tizimidagi o‘zgarish. U savdo va biznes o'sishini tezlashtirish uchun mo'ljallangan. Biroq, Boston Consulting Group tomonidan o'tkazilgan tadqiqotga ko'ra, bugungi kunda raqamli transformatsiya tashabbuslarining 70% hali ham o'z maqsadlariga erisha olmaydi.

Korxonalarning samarali raqamli transformatsiyasiga to‘sqinlik qilayotgan sabablar qatorida ekspertlar yetarlicha mablag‘ yo‘qligi, ta’siri kechikuvchi loyihaga sarmoya kiritishni istamaslik, xodimlarning o‘zgarishlarni rad etishi, “yamalgan ko‘rsatkich”, yondashuvlarning rasmiyatchiligi va savodsiz amalga oshirilishini qayd etadi.

Avtomatlashtirish va raqamlashtirishdan voz kechish, qoida tariqasida, har doim kichik biznesga xos bo'lgan. Yaqin vaqtgacha kichik kompaniyalarda CRM, jarayonlarni avtomatlashtirish va raqamlashtirishni joriy etishdan xarajatlarning oshishidan tashqari hech narsa o'zgarmasligiga ishonishgan. Albatta, bu unchalik emas: uning moslashuvchanligi tufayli kichik biznes har qanday yangilikka imkon qadar tezroq javob bera oladi. Va raqamli transformatsiyaning asosiy asoslari (tezlikni oshiradigan va sahifani optimallashtiradigan texnologiyalar).